اخبار استان

با ارائه کنندگان ماهیان حرام گوشت برخورد میشود
کد خبر : 365
انتشار : 02 - اردیبهشت - 1403

با ارائه کنندگان ماهیان حرام گوشت برخورد میشود

 

صید ماهیان حرام گوشت شامل خساک، خرچنگ، یال اسبی و مارماهی به دلیل وجود بازار صادرات ممنوع نبوده اما عرضه این ماهیان در بازار مسلمین از نظر شرعی حرام است و معدوم سازی این آبزیان در همان محل انجام شده و نیاز به رعایت سلسله مراتب اداری ندارد.

 

مهدی تنگستانی، به اهمیت رعایت استانداردهای بهداشتی در حمل و نقل مرغ زنده اشاره کرد و بیان داشت: تمامی خودروهای حمل مرغ از اداره کل دامپزشکی، کد بهداشتی حمل دارند و پس از تخلیه محموله مرغ، قفس‌ها و خودرو جهت بارگیری مجدد، شستشو و ضدعفونی می‌شوند.

 

تنگستانی افزود: در سال گذشته، بیش از 17.5 میلیون قطعه مرغ در بوشهر با نظارت دامپزشکی کشتار شده است و همچنین 22 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان تولید شده‌اند که این اقدامات نشان از تلاش و نظارت دامپزشکی به حفظ سلامت عمومی و کاهش ریسک‌های بهداشتی در صنعت دام و طیور پرورشی می باشد..

 

مدیرکل دامپزشکی درخصوص پرورش میگو هم تولید اول کشور را داشتیم 24 هزار تن تولید میگو باتوجه به اینکه بیماری وجود داشت. اما در سال‌ جاری، با همکاری بین دستگاه‌های مختلف از جمله شیلات، دامپزشکی، امور اقتصادی استانداری و با تاکید شخص استاندار، توانسته‌ایم به این حجم قابل توجهی از تولید میگو دست یابیم.

 

وی افزود: در حال حاضر، در استان بوشهر 10 سایت فعال و 366 مزرعه پرورش میگو وجود دارد. همچنین، 23 مرکز فعال تکثیر میگو در استان فعالیت می‌کنند که تا سال گذشته 100 هزار قطعه میگو تولید شده بود. از این تعداد، 16 مرکز تکثیر میگو، مولد خارجی آوردند که این حجم از توجه و تلاش دولت و بخش خصوصی در جهت توسعه صنعت پرورش میگو در استان بوشهر است که با افزایش تولید میگو، امکان ایجاد اشتغال، توسعه اقتصادی و بهبود شرایط زندگی مردم منطقه فراهم ‌شود.

 

مهدی تنگستانی، به موضوع فروش آبزیان حرام و گوشت خرچنگ و لابستر پرداخت. او اعلام کرد: پس از ارائه گزارش مردمی درباره فروش غیرقانونی این موارد، ناظران بهداشتی دامپزشکی اقدام به ضبط و معدوم سازی آن‌ها کردند. چرا که عرضه این ماهیان در بازار مسلمین از نظر شرعی حرام است و معدوم سازی این آبزیان در همان محل انجام شده و نیاز به رعایت سلسله مراتب اداری ندارد.

 

تنگستانی همچنین به مسئله چرخ گوشت در فروشگاه‌ها اشاره کرد و تأکید داشت: این عمل باید در حضور مشتری انجام شود. در غیر اینصورت، به عنوان یک تخلف شناخته خواهد شد. او تأکید کرد که اطلاع رسانی به مردم درباره این موضوعات بسیار حائز اهمیت است و باید همه طرف‌های مرتبط، از جمله فروشندگان و مصرف‌کنندگان، آگاه باشند.

 

دکتر مهدی تنگستانی اظهار داشت: در راستای مقابله با بیماری‌های طیور تلاش‌های خوبی صورت گرفته است و طرح‌های مهمی انجام شده است. از جمله واکسناسیون 83 میلیون طیور می توان اشاره کرد که بصورت رایگان انجام شده است.و همچنین سم‌پاشی دامپروری‌ها را از دیگر برنامه‌ها دانست و بیان کرد: در قالب اردوهای جهادی خدمات دامپزشکی به دامداران و مرغداری‌ها در قالب مقابله با بیماری رایگان عرضه می‌شود چرا که در غیر اینصورت شیوع بیماری نه تنها ممکن است باعث از بین رفتن طیور منطقه شود بلکه تهدیدی جدی برای دام داری و مرغداری های منطقه است که بعنوان بنگاه های اقتصادی مهم مطرح هستند نیز هست.

 

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر خاطر نشان کرد: استان بوشهر از لحاظ دریامحوری ظرفیت بالقوه‌ای دارد که می‌توان در بحث اشتغال از آن بهره برد.

 

ایشان همچنین به شعار جهش تولید با مشارکت مردم که امسال نامگذاری شده است، گفت: با همدلی و تفاهم خوب، در قالب جهاد دامپزشکی از ظرفیت دستگاه‌های موجود استفاده کرده‌ایم از جمله برای تحقق شعار سال، تاییدیه مزارع پرورش به اتحادیه‌ها داده شده است تا بخش خصوصی در کنار بخش دولتی فعالیت داشته باشد. این اقدامات نشان از تلاش و همکاری بین دولت و بخش خصوصی در جهت توسعه صنعت دامپزشکی و پرورش دام در استان بوشهر است.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری نگین جم در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

پاسخ به :