اخبار استان

دعوت حمیدرضا عباسی پژوهشگر علمی از عموم برای مطالعه و دنبال کردن علم فیزیک و کیهانشناسی
کد خبر : 114
انتشار : 13 - فروردین - 1401

دعوت حمیدرضا عباسی پژوهشگر علمی از عموم برای مطالعه و دنبال کردن علم فیزیک و کیهانشناسی

 

بنام خالق زیبایی ها و شگفتی ها
کیهان شناسی شاخه ای از علم فیزیک است که سرآغاز و سرانجام عالم هستی را بررسی و مطالعه می کند.

هر یک از ما انسانها مدت کوتاهی در این جهان، که هم بی رحم است و هم مهربان زندگی می کنیم و سعی داریم در مورد جهان اگر یکبار هم که شده کاوش کنیم و از خود سوالاتی می پرسیم و بدنبال پاسخ آن می گردیم.

 شاید برای هر یک از  شما هم پیش آمده باشد که گاهی اوقات سوالاتی اینچنینی در ذهن داشته باشید و به آن می اندیشید و سعی به پیدا کردن پاسخی منطقی به آن دارید که نتیجه مبهمی نیز دارد سوالاتی بنیادی و مهم نظیر: 

ما کی هستیم ؟ چرا ما وجود داریم ؟
واقعیت بیرون از وجود ما چیست؟ 
جهان کی و چگونه به وجود آمده است؟
 چگونه می‌توانیم به درک کاملی از جهانی که در آن زندگی می‌کنیم برسیم؟
 چرا قوانین طبیعت به گونه ای برنامه‌ریزی شده که اجازه می‌دهد موجوداتی مانند ما در آن وجود داشته باشند؟
جهان چقدر بزرگ است و لبه آن کجاست ؟ چقدر جهان های دیگر ؟ 
آیا ما در این جهان تنهاییم و جز انسان موجودی هوشمند و پیشرفته ای نیست؟ اگر هست کجاست و اگر نیست ترسناک نیست ؟  و هزاران سوال دیگر  ..

قصد دارم برای یکبار هم که شده فکر و روح شما را از زندگی در قلمرو انسانی و یکنواخت و از این دایره محبوس شده، بنام سیاره زمین بیرون بکشم و به اعماق جهان هستی به پرواز در بیاورم و زندگی را متفاوت از هر زمان دیگر تعریف کنم جایی که نه جنگ و نه حسادت و نه ثروت معنا می دهد و نه هر چیز فیزیکی دیگری که ما به آن ارزش داده ایم.
جهان خیلی بزرگتر از آن است که همه ما تصورش را می کنیم! آنقدر بزرگ که اگر بخواهیم از سیاره زمین خانه مان واقع در  کهکشان راه شیری، به جایی دیگر سفر کنیم، در صورتی که با سرعت نور حرکت کنیم ۱۵۰ هزار سال زمان می برد که بتوانیم از کهکشان راه شیری خارج شویم! حالا تصور کنید چقدر کهکشان ؟ چقدر دنیاهای دیگر که خود پر از میلیاردها کهکشان هاست! 

آیا می دانید جنس ما دقیقا از همان گرد و غبار ستارگانی است که هر شب آن ها را در آسمان می بینیم و شبها به ما چشمک می زنند! همان ستارگانی که بسیاری از آنها اکنون در آسمان نیستند ولی ما همچنان  آنها را مشاهده می کنیم اما در واقعیت مرده و نیست شده اند تنها بخاطر مسافت بسیار زیادی که از ما دارند  و هزاران سال نورشان در مسیر بوده تا حال به چشمان ما رسیده اند و ما تنها با توهمی از حقیقت رو برو هستیم.
 
اینها همه تعدادی از سوالاتی است که همه ما در زندگی خود حداقل یکبار به آن فکر کرده ایم ولی نمی‌توانیم پاسخ صحیحی برای آن پیدا کنیم. اما با ابزار دانش فیزیک و کیهانشناسی می توان پرده از بسیاری از اسرار برداشت و خود، و جهانی که در آن زندگی می کنیم را بیشتر و بهتر بشناسیم و به هین دلیل سعی به جستن حقایق دارم و اکنون همه شما را دعوت می کنم به مطالعه هر چه بیشتر فیزیک و کیهانشناسی.

جهان هستی یک حقیقت وسیع و به ظاهر بی انتها می باشد که شگفتی های بسیاری در آن در حال ظهور است که ما هیچ از آن نمی دانیم بطوریکه جهان ما همانند یک بادکنک است که هر ثانیه ۷۰ کیلومتر بزرگتر و منبسط می شود، در یک چشم به هم زدن میلیونها ستاره منفجر و نابود می شوند و میلیونها ستاره دیگر متولد می شوند.
برای شخص من کاوش در جهان و شناخت خود در آن از نوجوانی تجربه ای جذاب برای شروع عشق به کیهانشناسی و نجوم بود. 
با رسیدن به مرزهای جدیدی از علم، وسعت کیهان برای انسانها آشکارتر شد و عمر کیهان ما یعنی آنچه از جهان برای ما قابل مشاهده است ۱۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون سال تخمین زده شده است. اکنون ما همانند یک قایقی کوچک در میان اقیانوسی عظیم گم شده ایم اما نمی دانیم و اصلا نمی توانیم که بدانیم دقیقا کجای این جهان قرار گرفته ایم، آنچه ما از جهان هستی مشاهده می کنیم یا توان مشاهده آن را داریم تنها قسمتی کوچک از کیهان موجود از ۹۳ میلیارد سال نوری تا به امروز  می باشد که می شناسیم و نمی دانیم این اقیانوس چقدر و تا کجا ادامه دارد و چه در انتظارمان است.  شگفت انگیز است که عمر انسان بسیار اندک و جهان چقدر بزرگ!!! شگفت انگیزتر اینکه ما درون یک جهان از جهان های دیگر هستیم! براستی ما کی هستیم ؟ آیا این همه عظمت و بزرگی تنها برای ما انسانها آفریده شده است که حتی قادر نخواهیم بود از منظومه شمسی خود خارج شویم؟! وحشتناک است اینکه بدانی از منظر علم فیزیک نه چیزی بوجود آمده است و نه چیزی از بین خواهد رفت بلکه از شکلی به شکلی دیگر تغییر ماهیت پیدا می کند. پس اینهمه موجودیت در عالم هستی از کجا آمده است!

اما می دانیم من و شما و هر آنچه که وجود دارد و آنچه می بینیم و نمی بینیم حتی هوایی که نفس می کشیم همه از ذراتی تشکیل شده اند که اگر آن ذره را بشکافیم، خواهید دید به کجا می رسیم که بطور کلی از بزرگ به کوچک بیان می کنم :
جامد
مایع 
گاز 
مولکول 
اتم 
هسته اتم( الکترون ،پروتون، نوترون) 
پروتون : کوارک بالا و کوارک پایین 
کوارک: به نظر شما در این مرحله به چه خواهیم رسید که کل عالم هستی از این ذره بوجود آمده باشد؟ اگر کوراک رو بشکافیم از امواج بوجود آمده یا همان ارتعاش و به بیان ساده تر بگم صوت یا موسیقی!!! 
کل جهان هستی یک موسیقی است در واقع همه ما آهنگی هستیم که در طبیعت نواخته می شویم!!! 

ما معمولا به این شکل به خودمان و جهانمان که در آن زندگی می کنیم فکر نمی کنیم که الان حاصل کنار هم ماندن چندین میلیارد اتم هستیم، چرا که این سطح از واقعیت ورای قلمروی ادراکات ماست، اما اجازه نمی دهیم که ما را محدود کند. ما می توانیم بیشتر به این پیچیدگی های عجیب فکر و پژوهش کنیم و از این همه شگفتی لذت ببریم.

در حیرتم از اینکه تاکنون راهی برای فهم و دریافت اطلاعات از سن و وسعت عالم هستی نداریم و عملا همانند همان قایق در اقیانوس بی انتها هستیم که درکی از خارج مرزهای افق دید خود نداریم اما می دانیم که آن مرز و وسعت وجود دارد.
این شکوه و عظمت در کنار عشق و هیجان با ترس و وحشت آمیخته شده است که مرا بر آن وا داشت، تا سعی به فهم هر چه بیشتر و مطالعه علم کیهانشناسی نمایم و همیشه برایم سوال هست، چرا کسی نمی خواهد قبل از مرگ در جهانی که زندگی می کند آن را بشناسد و خود را محدود به مشکلات و مشقت های زندگی  انسانی نکند و براحتی چشمان خود را بر روی حقیقت نبندد و نگذرد. به این دلیل مهم سعی به نوشتن این مطالب کردم چرا که من هیچوقت نمی خواهم از آن دسته انسان هایی باشم که همانطور ندانسته و بی اختیار بدنیا آمد ، ندانسته هم از دنیا برود آن هم با کوله باری از حسرت ندانستن ها. علاوه بر آن دوست دارم بدانم این موجودیت حقیقی من و شما تا کی و به چه علت و تا کجا ادامه خواهد داشت و در آخر چه خواهد شد؟ 

 صحبت های گفته شده تنها مقدمه ای به بیان ساده و دوستانه بود برای یک شروع نو و شناخت کلی از عالم هستی.

منتظر ادامه صحبت ها تا تکمیل شدن مقاله علمی و پژوهشی در زمینه کیهانشناسی اینجانب در ماه های آینده باشید.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری نگین جم در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

پاسخ به :

آذریار 14 فروردین 1401 - 12:40 1 8
عالی بود . خیلی برام جالب هست و منتظر مقالات بعدی شما هستم. 🌷
محسن در پاسخ آذریار 01 اسفند 1401 - 10:26
آره جالب بود
پاسخ
مهران سلطانی نژاد 14 فروردین 1401 - 02:33 0 2
احسنت
پاسخ
میلاد رحیم پور 15 فروردین 1401 - 12:51 0 1
عالی و ولی کم بود
غلامی در پاسخ میلاد رحیم پور 25 اسفند 1401 - 05:02
مقاله ی شما جناب عباسی عزیز عالی بود خسته نباشید
پاسخ
عبدالهی 15 خرداد 1402 - 02:41 0 0
سلام و خسته نباشید خدمت جناب عباسی عزیز مقاله ی شما عالی بود
پاسخ
اردشیر مرادی 02 تیر 1402 - 09:39 0 1
باتشکر از توجه جناب آقای عباسی در ارائه مطلب هستی شناسی : بقول شاعر گرانمایه ایرانی که ابراز داشته! جهان سر به سر زیباست، زشتی ها ز ماست چشم دل بگشا و صُنع آن دل آرا را ببین بله ، بسیاری از حقایق و راز و رموز این عالم و دیگر عوالم را نه فقط از دیده سَر ، بلکه باید از دیده دل به آنها پی برد
پاسخ
مظفری 14 مرداد 1402 - 02:44 0 0
درود بر مهندس
پاسخ